Casco Phil
Die Grosse
De ouverture uit Mozarts bekende opera Die Zauberflöte (KV 620) en Simple Symphony (opus 4) van Benjamin Britten staan op het programma.
Nadien volgt dan de grootschalige lyriek van Schuberts Negende Symfonie, ofwel Die Große. Die bijnaam dankt de symfonie eigenlijk aan haar voorganger in dezelfde toonaard, om dus het onderscheid te maken met de ‘kleine’ Zesde Symfonie in c. Maar toch heeft ze haar bijnaam allerminst gestolen: met haar 60 minuten was ze lange tijd een van de meest grootse instrumentale werken uit het klassieke repertoire, al hoor je dat hemelse vooral in Schuberts ongeëvenaarde melodievoering.
INTERVIEW
Benjamin Haemhouts, een echte maneblusser maar vooral artistiek directeur van Casco Phil, vertelt ons meer over hun aankomende Die Große concert op 22 februari in de Stadsschouwburg. Voor hij dirigent was, speelde hij als trombonist bij het Duitse orkest Bamberger Symphoniker. “Daar kwam ik in aanraking met de symfonische muziek van Schubert. In 1997, wat nu wel een eeuw geleden lijkt, speelden wij live op televisie de negende symfonie van Schubert. Ik was zo onder de indruk, die muzikale taal is aan mij blijven kleven. Met Casco Phil hebben we al de vierde en achtste symfonie uitgevoerd, maar de negende stond al een tijdje op mijn verlanglijstje.”
Turbulent leven
Schubert had een bijzonder turbulent en kort leven. Hij is amper 31 jaar geworden en hoorde op zijn 15de al bij de top van de muziekwereld. “Eigenlijk is Schubert een heel tragisch figuur. Hij leefde in armoede en moest veel tegenslagen verwerken. Zijn grootste uitdaging? In de schaduw van Beethoven optreden.”
“Dan is er nog de periode waarin hij leefde, de vroege 19e eeuw, was zowel fascinerend als chaotisch want het kwam vlak na de val van Napoleon. Er was weinig vooruitgang tot de industriële revolutie haar intrede deed. Waar de kunst eerst enorm onder vuur lag, kreeg die nu opeens een enorme boost. De middenklasse werd rijker en had geld voor ontspanning en kunst. De vraag naar huisconcerten zorgde ervoor dat Schuberts liederen snel populair werden.”
Een muzikale en emotionele rollercoaster
Romantiek en melancholie zijn de rode draad in zijn composities. Muziek beschrijven is moeilijk, maar Benjamin probeert het toch: “In zijn negende symfonie voel je een overweldigende pijn en wanhoop die je hoort op het hoogtepunt in de tweede beweging van de symfonie.Er is zo’n intensiteit dat je zijn pijn bijna fysiek kan voelen. Het stuk zit ongelooflijk complex en geniaalin elkaar. De energie, de moodswings, de details… Hoe alle elementen samenvloeien en één verhaal brengen is magisch."
Als dit nog niet reden genoeg was om naar Casco Phil te komen, geeft Benjamin er nog een paar: “Als Casco Phil speelt, spat de energie ervan af. We hebben een speciale manier van musiceren die bijzonder aanstekelijk is. Met Die Große palmen we met een 50-tal muzikanten de Stadsschouwburg in. Een waanzinnig zicht, toch? Het concert op zich wordt een emotionele reis. We beginnen met de ouverture Die Zauberflöte, één van de bekendste opera’s van Mozart. Daarna volgt Simple Symphony, dat bestaat uit verschillende delen waarvan elk deel is geïnspireerd opeen personage, vrienden van Britten. Daarna schakelen we over naar Schubert, met een uiterst subtiele opbouw die ruimte biedt voor adembenemende mooie melodieën. Van humor tot melancholie – van lichtheid tot diepe ernst. Een ware emotionele rollercoaster!"
- za 22/02/2025om 20:15
- Stadsschouwburg
- Keizerstraat 3
- 2800 Mechelen
- €35.00Standaard
- €31.00-26 jaar
- €7.00Uitpas met kansentarief Mechelen
